Stenåldersförskolan

Igår var jag till min handledare Bo-Lennart på AF, han var upprörd för att jag ville byta praktikplats för det blev ju mera jobb för honom...hellooo det kanske ÄR ditt jobb som arbetsförmedlare att göra sånt. Det viktigaste är att jag trivs, om han vill ha lite jobb så kan han låta mig vara hemma eller låtit mig vara kvar på Lalinea AB. Problem solved liksom.

Han är upprörd när jag inte svarar när han ringer, skulle strypa mig om jag inte svarade i mobilen nästa gång han ringde. Vad jag vet så finns det ingen regel som säger att man måste svara i mobilen när Arbetsförmedlingen ringer men det kanske står i det finstilta kontraktet.

Han frågade om jag hade varit på praktiken i dag, jag nej för jag har ont i huvudet, då frågade han om jag skulle ha varit det även om det gällt ett riktigt jobb och när jag sa 'ja' så accepterade han. När arbetslösa har akassa så är det ingen som märker eller ifrågasätter när de är hemma men när man är i fas 3 blir arbetsförmedlarna så himla pretto helt plötsligt.

På måndag börjar jag alltså på min nya praktik på Skogsstyrelsen. Det gick ju inte så bra på förskolorna men vad hade de förväntat sig. Bara en sån sak som att vara tvungen stiga upp 5.45 och vara där till 16.30, eller 16.45 egentligen eftersom Tuula inte uppskattade att jag kom 7.15, då skulle jag var kvar en kvart längre fast det inte var någon av förskolelärarna som hade tid att be om hjälp, jag skulle bara sitta av tid. Sitta av tid är resursslöseri och helt meningslöst. Man gör jobb när det finns och finns det inget så kan man lika gärna gå hem eller få göra egna saker.

I måndags (som blev min sista dag på förskolorna) såg jag julkalendern och Vetenskapens värld men datorn höll på att arbeta så jag tyckte det var helt okej att jag stannade en timme längre än jag skulle för jag kunde lika gärna se julkalendern och vetenskapens värld på förskolan som hemma.

Men så hade nog inte rektor Tuula Palo tänkt. I hennes stenåldersvärld gör man inte privata saker på arbetstid där är det bättre att bara sitta av tiden än göra något vettigt. Inte konstigt människor nuförtiden mår dåligt och är stressade.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0