Den sexuella människan- etiska perspektiv

Tänkte i detta inlägg skriva ned lite punkter från Anns bok "Den sexuella människan" som jag läste igår. Det blir nog ett förvirrat inlägg men det är mest för min egen skull jag skriver in saker jag tyckte var viktiga och intressanta att komma ihåg... - För mannen har det varit viktigare att ha status bland andra män, i sin yrkesroll, medan kvinnan konstruerat sig som ett jag i relation till mannen. Mannen sökte sin jag-identitet i arbetet och kvinnan som maka och mor. - En kritik av Giddens synsätt är att en uppenbar risk finns att kärlek, sex och relationer blir något som konsumeras. "Relationen pågår så länge som båda partnerna får ut tillräckligt mycket av den". Den sexuella gemenskapen mellan två personer som lever i en relation är absolut en källa till glädje och njutning men vardagen består dessvärre av mer disk, städning och räkningar än älskog. Kanske finns det en poäng i att få det praktiska att fungera snarare än att "odla den sexuella skickligheten". - Varför ska kvinnan ta ansvar för mannens lust? Ekon från 1800-talet. Offret i en våldtäktsrättegång får närgångna och irrelevanta frågor angående klädsel och beteende. Hon måste bevisa att hon inte ville bli våldtagen. - Den heterosexuella kärleken framställs som norm i lagstiftning, film, litteratur, musik etc. Rätt eller fel? - Sexualiteten bör berika relationen, som en central men inte avgörande del av relationen mellan två älskande. - Människor får inte behandlas som medel- till sexuell tillfredsställelse, förströelse- människor bör alltid vara ett mål i sig själva.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0